Wirtualny spacer po domu. Kiedy i w jakich przypadkach ma sens?


Coraz częściej osoby, którym zależy na sprzedaży domu (obojętne czy są to agenci nieruchomości, czy osoby prywatne sprzedające bezpośrednio) zastanawiają się, czy w ich przypadku w ofercie sprawdzi się wirtualny spacer po domu. Być może kiedyś będzie to standard, na razie warto każdorazowo ocenić, kiedy taka forma prezentacji będzie przydatna.

Wirtualny spacer po domu – jak to zrobić?

Jak zrobić wirtualny spacer po domu? Możemy teoretycznie wykonać go samodzielnie lub zlecić wykonanie usługi i materiałów wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej. Pierwszy wariant wydaje się (do pewnego momentu) atrakcyjny pod względem oszczędności. Dlaczego „do pewnego momentu”? Bo może się okazać, że szukanie odpowiedniego narzędzia do zrobienia zdjęć 360 stopni, a następnie montażu wirtualnego spaceru , a później hostingu materiałów wiąże się ze zbyt dużymi kosztami. Nie chodzi tu jedynie o koszty finansowe. Po prostu niewiele osób ma czas, by szukać, a następnie uczyć się obsługi narzędzi do publikacji takiego spaceru, które będzie wykorzystane tylko jeden raz (jak w przypadku osób sprzedających bezpośrednio). Dla tych, którzy swój cenny czas wolą poświęcić np. pracy lub rodzinie, lepszym rozwiązaniem może okazać się zlecenie wykonania wirtualnego spaceru zewnętrznej firmie.

Wirtualna wycieczka po domu. Samodzielnie, czy z firmą zewnętrzną?

Jeśli sesje, montaż, publikację i utrzymanie materiałów na serwerze gwarantuje nam wybrany wykonawca, koszt w gotówce może być większy niż przy samodzielnym zajęciu się tematem (zakładając oczywiście, że na potrzeby jednego spaceru nie kupujemy specjalnie dedykowanej kamery czy aparatu). W nieco innej sytuacji są agenci nieruchomości, którym może opłacić się zakup dedykowanego sprzętu, a nawet comiesięczne inwestowanie w abonament itp. o ile oczywiście są w stanie samodzielnie i prawidłowo wykonać zdjęcia, oraz zdecydują się poświęcić czas przeznaczany na zarabianie pieniędzy, na czynności, które są bliższe profesji fotografa. To kwestia skalkulowania zysków i strat. Co bardziej się opłaca – poszukiwanie i obsługa klienta, za co dostaje się zazwyczaj wynagrodzenie – czy zajmowanie się czynnościami, które moglibyśmy zlecić komuś innemu?

Kiedy wirtualny spacer po domu jest pomocny?

Przygotowanie wirtualnego spaceru po domu może być pomocne w co najmniej kilku przypadkach. Np. gdy dom jest oddalony od miasta. Także, gdy rozkład i wnętrze domu jest specyficzne. Warto wówczas w porę zapobiec niepotrzebnym wizytom i stracie czasu zarówno kupującego, jak i sprzedającego. Niekiedy już pierwsze chwile umówionego spotkania pokazują, że przyjazd klienta nie miał sensu. Pomocne tu mogą okazać się wirtualne spacery Matterport, czyli wirtualne spacery z modelem wnętrza w 3D.